تاریخچه شرکت Activison
صنعت بازیهای کامپیوتری زمانی به عنوان یک بخش کوچک به حساب میآمد اما امروزه با فروشی میلیاردی به عنوان یکی از پرسودترین تجارتهای جهان به حساب میآید. بهرهگیری از تکنیکهای جذاب بصری، فناوری بالای گرافیکی و ایدههای خاص برای سرگرمی، کاری کرده که دیگر این حوزه مختص کودکان و نوجوانان نباشد، بطوریکه امروزه بازی حتی بهنوعی شغل محسوب میشود در حالی که جنبه اقتصادی آن نیز بسیار قابل توجه است.
در دهه اخیر گسترش این بازیها سبب شده تا از این حوزه به عنوان یکی از مهمترین بخشهای صنعت سرگرمی نام برده شود. بازیهای رایانهای به دلیل پیچیدگیها و مختصات گوناگون طی یک فرآیند پیچیده تولید با همکاری افراد مختلف و با استفاده از ابزارهای متفاوت طراحی و تولید میشوند و از قوانین تولید انبوه پیروی میکنند. تولید بازیهای رایانهای حوزههای کاری، زمینههای تکنولوژیک و عوامل گوناگونی از تجارت و صنعت را به یکدیگر پیوند میدهد؛ به همین دلیل کاربرد واژه صنعت در مورد آنها معمول شده است.
گستردگی این صنعت در بستری به وسعت جهان موجب شده است امروزه از مقوله بازیهای جهانی سخن رانده شود که به جهانیشدن بازیهای رایانهای، ساخت و نیز شرکتهای سازنده این بازیها اشاره دارد. به دلیل نیاز به تکنولوژی قدرتمند و ابزارها و عوامل متنوع، در حال حاضر تولیدکنندگان اصلی بازیهای رایانهای به چند شرکت بزرگ بینالمللی محدود شده و محصولات تولیدی این شرکتها هم از نظر تیراژ بازارهای جهانی را تسخیر کردهاند و هم از نظر کیفیت، بهویژه تکنولوژی تصویری و پویانمایی، بیرقیب هستند.
اکتیویژن یکی از ناشرین و تولیدکنندگان بازیهای مولتی میلیونی نظیر Call of Duty از موفقترین فعالان صنعت بازیسازی دنیا است که نقش بسزایی در رونق هر ساله بازیهای ویدئویی ایفا میکنند. این غول دنیای بازیسازی طی سالها با پستی و بلندیهای بسیاری مواجه شده و موفق شده جایگاه خود را در صنعت سرگرمی و بازیسازی تثبیت کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این شرکت بازیسازی و پستی و بلندیهای که طی سالها با آن روبرو بوده بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه
دیوید کرین (David Crane) یک بازیساز و برنامهنویس بود که حرفه برنامهنویسی خود را با شرکت Atari شروع کرد و از همان آغاز کاری بازیهای خود را برای آتاری ۲۶۰۰ میساخت. وی پس از ملاقات با همکارش یعنی آلن میلر (Alan Miller) در یک بازی تنیس، تصمیم گرفت شرکت را رها کرده و یک شرکت با مشارکت میلر تأسیس کند و اینگونه بود که در ۱ اکتبر سال ۱۹۷۹ از Atari جدا شد و با آلن میلر، چند نفر دیگر به نامهای جیم لوی (Jim Levy) ، باب وایت هد (Bob Whitehead) و لری کاپلان (Larry Kaplan) شرکت پرآوازه Activision را تأسیس کردند.
به این ترتیب، شرکت اکتیویژن، به عنوان نخستین شرکت مستقل، در زمینه پخش و تولید کنسولهای بازی و بازیهای رایانهای، کار خود را آغاز کرد و نخستین محصول آن، یک بازی ویدئویی بود، که در سال ۱۹۸۰ برای کنسولهای بازی آتاری ۲۶۰۰ عرضه گردید.
در سال ۱۹۸۲ اکتیویژن بازی pitfall را منتشر کرد که این عنوان به فروش بالایی در کنسول آتاری ۲۶۰۰ رسید. این بازی شرکت و سازندگان بازی را به موفقیت بسیاری رساند.
پس از آن بازیهای مشابه زیادی به تقلید از این بازی موفق ساخته شد.
در سال ۱۹۸۶، کرین شرکت اکتیویژن را ترک کرد و با Garry Kitchen شرکت Absolute Entertainment را تأسیس کرد. این باعث شد که جیم لوی در جایگاه رئیس شرکت قرار بگیرد. در سال ۱۹۸۸، اکتیویژن علاوه بر ساخت بازی، به ساخت نرمافزارهایی مانند اپلیکیشنهای تجاری نیز روی آورد. این امر باعث شد شرکت نام خود را به Mediagenic تغییر دهد، هرچند شرکت کماکان به ساخت بازیهای خود روی کنسولهای مختلف بازی ادامه داد.
مدتی کوتاهی پس از این اقدام Mediagenic با ورشکستگی مواجه شد. این شرکت توسط سرمایه گزاری به نام رابرت کاتیک (Robert Kotick) و گروهی دیگر از سرمایهگذاران خریداری شد. بعد از مدتی این کمپانی با The Disc Company ادغام شد. این کار باعث شد شرکت تا حدی قدرت خود را بازیابد و مجدداً به ساخت بازی برای PC و کنسولها روی آورد.
پس از این ورشکستگی در سال ۱۹۹۲ این شرکت دوباره نام خود را تغییر داد و به همان نام Activision برگشت. در این زمان شرکت از شمال کالیفرنیا به لسآنجلس منتقل شد و شعبه دیگری در استرالیا تأسیس گردید.

سال بعد شرکت دفتر دیگری در انگلستان تأسیس کرده و سپس در سال ۱۹۹۴ نخستین بازی تعاملی در ژانر ماجراجویی با نام Return to Zork را معرفی نمود. اکتیویژن تا سال ۱۹۹۸ بازیهایی از جمله Zork ، Quake و … را ارائه کرد و دفاتر دیگری در اقصی نقاط جهان از جمله فرانسه افتتاح کرد، در عین حال توانست با Marvel هم قراردادهایی تنظیم کند که نتیجهاش هم ساخت بازیهایی نظیر Spider-Man را برای PlayStation بسازد.
اکتیویژن همچنین با شرکتهایی چون Lucas Arts و Disney هم قراردادهایی برای مشارکت امضا کرد.
در سال ۱۹۹۹ شرکت Expert Software که یک کمپانی مطرح نرمافزار بود توسط اکتیویژن خریداری شد.
این شرکت همچنین موفق شد روابط خود با مارول را توسعه داده و کمپانی development studio را از آن خود کند. سال ۲۰۰۰، سالی شلوغی برای اکتیویژن بود بطوریکه شرکت عناوین بسیاری را منتشر و قراردادهای مهمی از جمله با شرکت نوکیا به امضا رسانید. شرکت همچنین بازیهای محبوبی هم مثل Return to The Castle WolfenStein را ساخت که بسیار طرفدار پیدا کرد و حتی هماکنون نسخهای از این بازی برای Xbox 360 در حال ساخت است.
در ژوئن ۲۰۰۰، شرکت Activision, Inc، بهعنوان یک ساختار سازمانی هلدینگ سازماندهی شد، به این ترتیب نام شرکت از Activision, Inc. به Activision Publishing, Inc. تغییر یافت؛ در این بین همچنین هلدینگ Activision Holdings, Inc به Activision, Inc تغییر نام یافت.
در سال ۲۰۰۱ شرکت اکتیویژن حق ساخت بازی از فیلم اسپایدرمن را از شرکت فیلمسازی کلمبیا پیکچرز خرید. همان سال حق ساخت بازی از Treyarch را نیز خرید. در این سال شرکت برند Activision O2 را انحصاراً برای بازیهای ورزشی خود ارائه کرد و توانست مجوز لازم برای تولید و توسعه بازیهای محاورهای خود بر مبنای فیلم “Minority Report” ساخت استیون اسپیلبرگ را دریافت کند.
علاوه بر این، اکتیویژن موفق شد با کمپانیهای بسیاری چون: BBC Multimedia قرارداد همکاری امضا کرد. اکتیویژن نخستین شرکتی بود که در بین ۱۰۰ شرکت برتر در ردهبندی مجله فورچون قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۲ شرکت اکتیویژن در اقدامی کاملاً هوشمندانه با استودیوی مدرن infinity ward قراردادی بلند پایه نوشت و تمام تمرکز خود را بر روی این بازی جنگی اول شخص گذاشت و با تبلیغهای گسترده از همان دوران نخست توانست حمایت گیمر ها را بدست بیاورد.
این شرکت در این سال موفق شد استودیوهای بازیسازی Shaba Games و Treyarch Invention LLC را تصاحب کند، در عین حال ۳۰ درصد از سهام استودیوی Infinity Ward و کمپانی developer Luxoflux را خریداری نماید.
برای کسانی که بازیهای کامپیوتری سبک شوتر را از قدیم دنبال میکنند قطعاً نام Call Of Duty پر از خاطره میباشد. شاید به جرات بتوان گفت که سری بازیهای Call Of Duty بزرگترین بازی شوتر اول شخص تاریخ میباشد.
سال ۲۰۰۳ اکتیویژن یک قرارداد چند مالکیتی و چند ساله با کمپانی دریم ورکس و همان سال قرارداد همکاری با Valve را منعقد کرد و حق ساخت بازی infinity ward را بطور کامل خرید؛ این خود مقدمهای شد برای تولید بازی با سبک متفاوت و گیم پلی جذاب call of duty که تا آن زمان چنین بازی با این سطح گرافیکی و هوش مصنوعی تولید نشده بود. این بازی در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۳ ساخته شد. سازنده این بازی Infinity Ward و ناشرش Activision بود. در آن زمان Infinity Ward موفق شده بود تا بهترین بازی جنگ جهانی دوم را شبیهسازی کند. این بازی توانست با بسته الحاقی که شرکت United Offensive برایش عرضه کرده بود محبوبیت بسیاری در سال ۲۰۰۴ به دست بیاورد

در سال ۲۰۰۴ شرکت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و سال بعد با همکاری شرکت Infinty War دومین بازی این سری را تولید کرد که یکی از موفقترین بازیهای صنعت بازیسازی شد. این شرکت در ماه می کمپانیهای Toys For Bob و Beenox Studios را خریداری کرد.
در سال ۲۰۰۷ اکتیویژن شرکت تکنولوژی چندگانه ایرلندی به نام DemonWare را به مالکیت خود درآورد و بهعنوان بزرگترین ناشر بازی سال ۲۰۰۷ ایالات متحده آمریکا انتخاب گردید.
اکتیویژن همچنین استودیوی Bizarre Creations را خریداری نموده، تصمیم خود برای ادغام با Vivendi Games هلدینگ کمپانی بیلیزارد را مطرح نمود و در نتیجه اکتیویژن بیلیزارد تأسیس شد. بر این اساس، این دو شرکت کنترل کامل بر بازیهای خود دارند و عملاً دخالتی در روند تولید بازیهای یکدیگر نمیکنند، اما داراییها و درآمد آنها در قالب یک شرکت سرمایهگذاری جمع و محاسبه میشود. در حقیقت، شرکت سهامی اکتیویژن بیلیزارد را میتوان از تلفیق ویوندی گیمز، شرکت سرگرمیهای سیرا، بیلیزارد و اکتیویژن توصیف کرد، با این حال مهرههای کلیدی، اکتیویژن و بیلیزارد سر جای خود باقی ماندهاند.
در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی اکتیویژن استودیوهای بازیسازی FreeStyleGames Ltd و Budcat Creations را از آن خود کرد، در عین تائید کرد که مجبور شده استودیوی بازیسازی Shaba Games را ببندد.
در سالهای اخیر ارزش سهام این شرکت به لطف عناوین محبوب و پرطرفدار آن بیش از پیش افزایش یافته است. ارزش سهام شرکت اکتیویژن بر اساس فروش بازیهای بستهبندی شده شرکت از ۱۵٫۷ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۱۹٫۵ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است.
در سال ۲۰۱۳، اکتیویژن بیلیزارد تصمیم به جدایی از ویوندی با خرید ۴۲۹ میلیون سهم به ارزش ۵٫۸۳ میلیارد دلار کرد. این خرید باعث شد اکتیویژن بیلیزارد به شرکتی مستقل تبدیل شود که سهام آن در دست عموم قرار گرفته است.
جدیدترین بازیهایی که این شرکت در سال ۲۰۱۵ وعده ورود آنها به بازار بازی را داده، جدیدترین سری از مجموعه بازیهای ندای وظیفه، جدیدترین بازی گیتار هیرو و Tony Hawk’s Pro Skater 5 است که پاییز امسال روی کنسولهای مختلف به دست علاقهمندان خواهد رسید.
اکتیویژن در حال حاضر یکی از بزرگترین ناشران بازیهای ویدئویی در جهان و همچنین ناشر برتر سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده بوده است. تعدادی از بازیهای معروف شرکت اکتیویژن به شرح زیر است: تونی هاوک، مجموعه بازیهای ندای وظیفه، رستاخیز ۳، سری گیتار هیرو، پیش نمونه، ولفشتاین، سری مرد عنکبوتی و …
مقر اصلی این شرکت در سانتا مونیکا، با پنج دفتر داخلی و ۱۰ دفتر بینالمللی است و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله میشود و جزئی از شاخص نزدک ۱۰۰ به شمار میآید.
بازی های ساخته شده این شرکت عبارت اند از :