وبلاگ مایکروسافت
نقد و بررسی بازی و نرم افزار

تاریخچه شرکت الکترونیک آرتز (EA)

در ۲۸ می سال ۱۹۸۲ هاوکینگز با سرمایه‌ای معادل ۲۰۰٫۰۰۰ دلار شرکت خود را به ثبت رساند. هفت ماه بعد او این سرمایه را، با توجه به وام‌هایی که از شرکت‌هایی مانند سیکویا کپیتال، کلِینر پرکینز اند بایِرز و سِوین روزِن فاندرز گرفته بود، به ۲ میلیون دلار افزایش داد. در همان سال او به همراه اولین کارمند خود، ریچ مِلمون، برنامهٔ شرکت خود را بهبود بخشید. در همان زمان او دو تن از کارمندان قبلی خود را که با او در شرکت اپل کار می‌کردند، به جمع کارمندان خود اضافه کرد و به کمک این دو تن او در ماه‌های سپتامبر و اکتبر توانست برنامهٔ تجاری شرکتش را بهبود بخشد.

در این بین، هاوکینگز که به دلیل استخدام ۱۱ نفر دیگر به کمبود مکان در دفتر ولنتاین دچار شده بود، دفتر شرکتش را به سَن مَتِئو نقل مکان داد. دفتر این شرکت به باند فرودگاه سَن فرانسیسکو مشرف بود.
تغییر نام

کارمندانی که تازه استخدام شده بودند از اسم این شرکت (Amazin’ Software) خوششان نمی‌آمد. به همین دلیل هاوکینگز جلسه‌ای برگزار کرد. آن شب همهٔ کارکنان قول دادند که تا قبل از طلوع آفتاب با اسمی جدید به توافق برسند. هاوکینگز به کسانی که در شرکتش طراحی نرم‌افزارها را بر عهده داشتند، Software Artists (طراحان نرم‌افزار) می‌گفت و به همین دلیل او و مِلمون عبارت SoftwareArts را پیشنهاد دادند.

اما دَن بریکلین این نام را نپذیرفت. هاوکینگز کلمهٔ Electonic را خیلی دوست داشت، بنابراین او عبارت Electronic Artists و Electronic Arts را پیشنهاد کرد.

به نظر می‌آمد که همه از عبارت Electronic Artists خوششان آمده باشد تا اینکه استیو هِیس جمله‌ای را به زبان آورد: «ما طراحان نیستیم آنها هستند…» یعنی کسانی که ایده‌ها را می‌دهند طراح هستند نه کسانی که آنها را می‌سازند؛ بنابراین همه با عبارت Electronic Arts موافقت کردند و نام شرکت از Amazin’ Software به Electronic Arts تغییر یافت.

    بعد از سالها فعالیت موفقیت آمیز، هنگامی که شرکت ای‌اِی تصمیم به ساخت بازی برای دیگر کنسول‌ها گرفت، تریپ هاوکینگز از شرکت الکترونیک آرتز استعفا کرد. و بعد از خروج تریپ هاوکینگز، لری پروبست رئیس این شرکت شد.

بعد ازگذشت چند ماه لری پروبست از سمت خود استعفا کرد و به جمع مدیران پیوست؛ تا جان ریسیتیلو به عنوان رئیس ای‌اِی انتخاب شود.

ریسیتیلو اقدام به بخش‌بندی این شرکت کرد هر بخش مسئول بازی‌های خود بود و با این کار نه تنها کیفیت بازی‌ها افزایش یافت، بلکه سرعت انتشار و توزیع آنها هم بالاتر رفت.
بخش‌ها و استودیوهای مختلف شرکت Electronic Arts

ای‌اِی گِیمز (EaGames): این بخش مسئول ساخت بازی‌های حادثه‌ای ماجرایی، مسابقه‌ای، رزمی و نقش بازی (Role Playing) است. رهبری این بخش را فرانک گیبو بر عهده دارد.
    ای‌اِی ردوود شورز (Redwood Shores)
    ای‌اِی لوس آنجلس (LosAngles)
    ای‌اِی مونترال (Montreal)
    بایو وِیر (BioWare)
    دایس (Dice)
    پندمیک (pandemic)
    بلک باکس (Black Box)
    مکسیس (maxis)
    فینامیک (Phenomic)
    کریتریون (Criterion)
    میتیک (Mythic)
    ای‌اِی اسپرتس (EaSports): این بخش بازی‌های ورزشی را تولید می‌کند. این بازی‌ها عبارتند از:فوتبال (فیفا ساکر)، فوتبال آمریکایی (مَدن ان‌اف‌ال)، بسکتبال (ان‌بی‌ای)، بوکس (فایت نایت)، گلف (تایگروودز پی جی اِی تور)، هاکی (ان‌اچ‌ال) و راگبی. رهبری این بخش را پیتر مور در اختیار دارد.
    ای‌اِی تیبوران (فلوریدا) (Tiburon)
    ای‌اِی کانادا (ون کو وِر) (Canada)
    ای‌اِی اسپرتس بیگ (سن فرانسیسکو) (Big)
    ای‌اِی کژوال اینترتینمنت (Ea Casual Entertainment): این بخش برای کسانی که به طور معمول از این بازی‌ها استفاده می‌کنند و نیز کسانی که استفاده کنندهٔ همیشگی این بازی‌ها نیستند، بازی تولید می‌کند. کیتی ورابک این بخش را رهبری می‌کند.
    ای‌اِی ردوود شورز (Redwood Shores)
    ای‌اِی لوس آنجلس (LosAngles)
    سیمز (The Sims): این بخش بازی‌های شبیه‌سازی زندگی را تولید می‌کند که از معروف‌ترین این بازی می‌توان به سری‌های سیمز اشاره کرد. راد هامبل رهبر این بخش است.
    ای‌اِی ردوود شورز (کالیفرنیا) (Redwood Shores)

سایت رسمی :WWW.EA.COM

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.