وبلاگ مایکروسافت
نقد و بررسی بازی و نرم افزار

تاریخچه شرکت KONAMI

کونامی یکی از بزرگ‌ترین نمادهای موفقیت در صنعت بازی‌های ویدیویی است. از شروعی بسیار ساده، به عنوان کسب و کار کوچک اجاره و تعمیر دستگاه‌های «جوک‌باکس»، برند آن‌ها در گذر زمان و به شکلی پیوسته از نردبان موفقیت و محبوبیت بالا رفته، تا جایی که امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در عرصه سرگرمی و بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.

این کسب و کار، در سال ۱۹۶۹ و توسط «کاگِماسا کوزوکی» تأسیس شد؛ شرکت کوچکی که هدف اولیه آن اجاره و تعمیر دستگاه‌های جوک‌باکس (دستگاه پخش موسیقی سکه‌ای) بود. در سال ۱۹۷۳ و با پیوستن یوشینوبو ناکاما، هیرو مـاتسودا و شوکیچی ایشیهارا و رشد سرمایه شرکت به یک میلیون ین، اسم این شرکت نیز برگرفته از سرنام افراد جدید به «کونامی» نام‌گذاری شد.

کلمه کونامی در زبان ژاپنی، مفهوم «امواج کوچک» را نیز تداعی می‌کند اما باید گفت امواجی که این شرکت در صنعت گیم ایجاد کردند، هرگز کوچک نبوده است.

این شرکت با رشد سرمایه خود در سال ۱۹۷۳، به شکل جدی وارد دنیای سرگرمی‌های آرکیدی شد و در ژاپن، بازی‌های بسیار محبوبی را تحت این پلتفرم تولید کرد. کونامی در طول سال‌های اولیه فعالیت خود در بازار سیستم‌های آرکید، تنها به عنوان یک تولید کننده بازی برای این سیستم‌ها فعالیت می‌کرد.

در طول این سال‌ها، آن‌ها بازی‌های محبوبی را برای این سیستم‌ها ساختند که به خصوص در کلاب‌های ژاپنی مشهور بودند. این شرکت در سال ۱۹۷۸ و همزمان با ۲۰ برابر شدن سرمایه اولیه در بورس، اولین دستگاه آرکیدی خودشان را هم عرضه کردند.

نام کونامی، گرچه برگرفته از بنیانگذاران اولیه خودش است اما در زبان ژاپنی، به معنی امواج کوچک نیز هست؛ مفهومی که هرگز توصیف کننده نقش آن‌ها در دنیای گیم نیست

کونامی از سال ۱۹۷۹ به بعد، حوزه کسب و کار خود را به خارج از جزیره ژاپن و کشور آمریکا گسترش داد، و محصولات مختلف آرکیدی خود را به آن کشور نیز صادر کرد. این یک تصمیم سرنوشت‌ساز و بزرگ برای شرکت بود که به یک موفقیت عمده منتهی شد.

در انتهای همان سال بود که سرمایه شرکت با دو برابر افزایش، به ۴۰ میلیون ین رسید. رشد سرمایه شرکت در ادامه این مسیر نیز پیوسته ادامه داشت و از محل این سرمایه‌ها، شرکت می‌توانست حوزه فعالیت و محصولات خود را از نظر کمی و کیفی گسترش دهد. مرکز اداری شرکت، در سال ۱۹۸۰ به شهر «اوزاکا ژاپن» منتقل شد و کونامی تا سال ۱۹۸۲، از طریق تمرکز عمده روی ساخت و فروش محصولات آرکیدی سرمایه خود را به ۱۲۰ میلیون ین رساند.

بازی‌هایی همچون Space King، Space War، The End، Scramble، Super Cobra، Turtles و Frogger از جمله مطرح‌ترین بازی‌هایی بودند که دامنه محبوبیت آن‌ها بسیار فراگیر بود؛ به حدی که با اتکا به چنین بازی‌هایی، شرکت بتواند تنها در مدت ۴ سال سرمایه اولیه خودش را به «میزان ۱۲۰ برابر» افزایش دهد. از آنجایی که بیشتر موفقیت‌های تجاری به دست آمده، مرتبط با بازار تجای آمریکای شمالی بود، کونامی در همین سال اقدام به تاسیس «کونامی آمریکا» در لوس آنجلس کرد.

شرکت تا سال بعد، ساخت بازی برای پلتفرم‌های «پی‌سی» و «MSX» را نیز به حوزه فعالیت خود اضافه کرد و در سال ۸۴ شعبه‌های جدید شرکت در بریتانیا و آلمان نیز تأسیس شدند.

شاید یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در تاریخ این شرکت در سال ۱۹۸۵ و ورود به حوزه ساخت بازی برای کنسول‌های خانگی باشد؛ جایی که آن‌ها تولید بازی برای کنسول «نینتندو اینترتینمنت سیستم (فامیکام)» را نیز در دستور کار قرار دادند. در سال‌های اول، گرچه بیشتر بازی‌های تولید شده برای این پلتفرم، پورت همتاهای آرکیدی‌شان بود و آخرین اثر این شرکت بزرگ بازی های سری PES بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.