تاریخچه شرکت RockStar
در صنعت بزرگ بازیهای ویدیویی شرکتها و استودیوهای بازیسازی بسیاری هستند که هر ساله بازیهای خود را برای پلتفرمهای مختلف به عرضه در میآورند تا قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشند و سعی دارند خود را غولهای این صنعت معرفی کنند. این روزها توسعه دهندگان تلاش میکنند قدرت خود را در یک سبک بخصوص بنمایش بگذارند، برای مثال استودیو بایوویر یک غول نقش آفرینی ساز مشهور است و بازیهای بزرگی مانند Mass Effect و Dragon Age را روانهی بازار کرده است. حال میخواهیم به سراغ شناخت شرکتی برویم که بیشتر در زمینه بازیهای جهانباز فعالیت دارد و شاهکارهایی نظیر بازی Red Dead Redemption و Grand Theft Auto را ساخته است، در این قسمت قصد داریم به معرفی کمپانی پرآوازه و قدرتمند راکاستار گیمز بپردازیم و مروری به استودیوها و توسعه دهندگانی که با این شرکت همکاری میکنند، بازیهای ساخته استودیوهای داخلی و خارجی و موتور گرافیکی Rage داشته باشیم.
چه خوب که این دو برادر به سمت بازیسازی آمدند

راکاستار گیمز یک شرکت بریتانیایی است که توسط دو برادر با نام های “سم هاوسر” و “دَن هاوسر “تاسیس شده است. این دو برادر در نوجوانی عاشق موسیقی راک بودند و قصد داشتند روزی یک گروه موسیقی را در همین سبک افتتاح کنند. از بخت بد روزگار و تقدیر یا هرچیزی که شما اسمش را میگذارید نتوانستند به آرزوی خود برسند و پا به عرصه بازیسازی گذاشتند. از اینرو طبق علاقهی قلبی خود شرکت افتتاح شده را راکاستار (به معنی ستارهی راک) نام نهادند.
راکاستار گیمز در حال حاضر توسط کمپانی تعاملی تیک تو خریداری شده است. تیک تو سهم اکثر بازیهای راکاستار را بر عهده داشته و استودیوهای مختلفی را برای همکاری با این شرکت متحد کرده است که در ادامه به معرفی کوتاه آنها می پردازیم، البته ناگفته نماند که Take-Two در این میان کمپانیهای دیگری نظیر توکی گیمز را نیز در اختیار دارد.
راکاستار در سال ۱۹۹۸ در شهر نیویورک توسط توسعهدهندگان بریتانیایی خود با نامهای سم و دن هاوسر، تری دوناوان، جیمی کینگ و گری فورمن اولین بازی رسمی خود را منتشر کرد و توانست نامی برای خود در بین سایر شرکتها ثبت کند. همچنین با ساخت بازیهای دیگری نظیر Midnight Club، Max Payne، GTA و Red Dead Redemption که اکثرا جهان باز هستند، توانست به این شهرت امروزی برسد و خود را به عنوان خطری برای دیگر بازیسازان معرفی کند.
Red Dead Redemption
موتور گرافیکی راک استار گیمز
استودیو راکاستار سن دیگو در سال ۲۰۰۶ موتور گرافیکی تحت نام Rage (Rockstar Advanced Game Engine) به معنی «موتور گرافیکی پیشرفته راکاستار» توسعه داد تا بتواند بازیهای این کمپانی را با گرافیکی بهتر و پیشرفتهتر در نسل هفتم در اختیار کاربران قرار بدهد. امروزه این موتور گرافیکی با بهبودهایی که بر روی آن انجام شده است، برای پلتفرمهای نسل هشتمی و رایانههای شخصی مورد استفاده قرار میگیرد ولی در گذشته، پلتفرمهای نسل هفتم و نینتندو Wii هدف موتور گرافیکی Rage بوده است.
در ادامه میتوانید نام بازیهای ساخته شده بواسطه موتور گرافیکی Rage در نسل هفتم را مشاهده کنید
بازی Rockstar Games presents Table Tennis در سال ۲۰۰۶ برای ایکسباکس ۳۶۰ و نینتندو Wii
بازی GTA IV برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۸
بازی Midnight Club: Los Angeles برای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۸
بازی Grand Theft Auto: Episodes From Liberty City برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۹
بازی Red Dead Redemption برای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۰
بازی Max Payne 3 برای رایانههای شخصی، ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ در سال ۲۰۱۲
بازی Grand Theft Auto V برای پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰
کمپانی راک استار گیمز تا قبل از عرضه این موتور از موتور گرافیکی استودیو کرایتریون گیمز که RenderWare نام داشت استفاده میکرد که نسخههای اولیه بازی Grand Theft Auto (تا قبل از GTA IV) را میتوان برای نمونه نام برد که از این موتور گرافیکی استفاده میکردند.
استودیوهای داخلی راک استار گیمز
راک استار نورث: بدون شک و تردید راک استار نورث یکی از مهمترین استودیوهای کمپانی راکاستار گیمز است که در سال ۱۹۹۹ توسط این کمپانی خریداری شد و از DMA Design به نام کنونی آن تغییر یافت. این استودیو شهرت خود را مدیون بازیهایی همچون Grand Theft Auto و Manhunt است.
راک استار تورنتو: دیگر استودیویی است که در سال ۱۹۹۹ از راک استار کانادا به این اسم تغییر نام داد و توسط تیم توسعه دهنده Take-Two اداره میشود و ساخت بازیهایی همچون The Warriors را که بر گرفته از یک فیلم کلاسیک است، بر عهده داشته است.
بازیهایی که این استودیو در ساخت آنها دخالت داشته به شرح زیر است:
بازی GTA: London 1969 با همکاری DMA Design و Tranatula Studios در سال ۱۹۹۹ بر روی رایانههای شخصی
بازی Oni در سال ۲۰۰۱ با همکاری بانجی بر روی پلیاستیشن ۲
بازی Max Payne 2 در سال ۲۰۰۳ با همکاری استودیو سرگرمی رمدی و راک استار وینا بر روی نینتندو Wii
بازی The Warriors در سال ۲۰۰۵ با همکاری راک استار لیدز بر روی پلیاستیشن ۲، ایکسباکس و پلیاستیشن پورتابل
بازی Manhunt در سال ۲۰۰۷ با همکاری راک استار وینا بر روی نینتندو Wii
بازی GTA IV در سال ۲۰۰۸ با همکاری راک استار نورث بر روی رایانههای شخصی
بازی Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City در سال ۲۰۱۰ با همکاری راک استار نورث برای رایانههای شخصی
بازی Max Payne 3 در سال ۲۰۱۲ با همکاری راک استار ونکوور برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰
بازی Grand Theft Auto V در سال ۲۰۱۳ برای پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰ (همچنین نسخه کنسولهای نسل هشتم در سال ۲۰۱۴ و رایانههای شخصی در سال ۲۰۱۵
راک استار لینکولن: در سال ۱۹۹۹ آنها استودیو ترانتولا را خریداری کردند و آن را راکاستار لینکولن نامیدند. دلیل انتخاب این نام این است که این استودیو واقع در شهر لینکولن انگلستان است. از کارهای استودیو راکاستار لینکولن میتوان به نسخه Game Boy Color بازی GTA اشاره کرد.
راک استار ونکوور: یکی دیگر از استودیوهای سرشناس راکاستارگیمز که در سال ۲۰۰۲ در اختیار این کمپانی قرار گرفت و از استودیو Bar King Dog به این نام تغییر پیدا کرد. با این کار تعداد زیادی از کارکنان BKD از این استودیو جدا شدند و استودیوهای شخصی خود را ایجاد کردند که عبارتند از Slant Six Games، Hellbent Games، Kerberos Productions و Ironclad Games. استودیو راکاستار ونکوور ساخت نسخه پلیاستیشن ۲ بازی Bully را در کارنامه خود دارد و نسخه سوم بازی مکس پین نیز از دیگر کارهای این استودیو است. البته در حال حاضر این استودیو دیگر فعالیت نمیکند.
بازیهای ساخته شده این استودیو با نام BKD عبارتند از:
بازی Homeworld: Cataclysm در سال ۲۰۰۰ برای رایانههای شخصی
بازی Counter-Strike در سال ۲۰۰۰ با همکاری استودیو ولو بر روی رایانههای شخصی
بازی Global Operation در سال ۲۰۰۲ بر روی رایانههای شخصی
بازی Tresure Planet: Battle at Procyon در سال ۲۰۰۲ بر روی رایانههای شخصی
Rockstar San Diego
راک استار سن دیگو: یکی دیگر از استودیوهای مهم و پر طرفدار این کمپانی، راکاستار سن دیگو است که با ساخت بازی Read Dead Redemption اعتبار و محبوبیتاش را دو چندان کرد. این استودیو در سال ۲۰۰۳ در اختیار راکاستار گیمز قرار گرفت و از استودیو Angel به استودیو راکاستار سن دیگو تغییر نام داد. راکاستار سن دیگو ساخت موتور گرافیکی Rage، بازیهایی همچون Read Dead Revolver، RDR، Smuggler’s Run، Midtown Madness و مجموعه Midnight Club را بر عهده دارد.
بازیهای این استودیو با نام Angel عبارتند از :
بازی Major League Baseball Featuring Ken Griffey, Jr در سال ۲۰۰۲ و بر روی نینتندو ۶۴
بازی Virtual Jungle Cruise – DisneyQuest در سال ۱۹۹۸
بازی Resident Evil 2 در سال ۱۹۹۹ بر روی نینتندو ۶۴
بازی Ken Griffey, Jr.’s Slugfest در سال ۱۹۹۹ بر روی نینتندو ۶۴ و GBC
بازی Midtown Madness در سال ۱۹۹۹ بر روی رایانههای شخصی
بازی Savage Quest در سال ۱۹۹۹ به صورت Arcade
بازی Pirates – GameWorks در سال ۱۹۹۹ بر روی Attraction
بازی Midtown Madness 2 در سال ۲۰۰۰ بر روی رایانههای شخصی
بازی Midnight Club: Street Racing در سال ۲۰۰۰ بر روی پلیاستیشن ۲
بازی Smuggler’s Run در سال ۲۰۰۰ بر روی پلیاستیشن ۲
بازی Test Drive Off-Road Wide Open در سال ۲۰۰۱ بر روی پلیاستیشن ۲ و ایکسباکس ۳۶۰

راک استار وینا: استودیو نیو سافتور در سال ۲۰۰۳ تبدیل شد به راکاستار وینا و متاسفانه در تاریخ ۱۱ می سال ۲۰۰۶ به دلایلی تعطیل شد. این استودیو ساخت بازی Manhunt 2 در سال ۲۰۰۷ بر روی پلیاستیشن ۲، پلیاستیشن پورتابل و نینتندو Wii را برعهده داشت و مجموعه بازی Max Payne را بر روی کنسولها پورت کرده است. همچنین GTA III و GTA: Vice City را در سال ۲۰۰۳ با همکاری راکاستار نورث برای ایکسباکس توسعه داد.
راک استار لیدز: در سال ۲۰۰۴ راکاستار گیمز استودیو Mobius Entertainment را خریداری کرد و آن را راکاستار لیدز نامید و تا به حال توانسته است بازیهایی همچون GTA: Liberty City و GTA: Vice City را برای پلتفرم پلیاستیشن پورتابل، بازی Max Payne برای پلتفرم گیمبوی، بازی GTA: China Town Wars و بازی موزیکال Beaterator را توسعه دهد.
بازی های ساخته شده توسط این کمپانی با نام Mobius Entertainment عبارتند از:
بازی Alfred Adventure در سال ۲۰۰۰ بر روی GBC
بازی Alfered Chicken در سال ۲۰۰۲ بر روی پلیاستیشن ۱
بازی Drome Racers در سال ۲۰۰۲ بر روی GBA
بازی Bionicle: The Game در سال ۲۰۰۳ بر روی GBA
بازی American Idol در سال ۲۰۰۳ برروی GBA
بازی Max Payne در سال ۲۰۰۳ بر روی GBA
راک استار لندن: در سال ۲۰۰۵ پس از عرضه بازی Manhunt 2 توسط راک Rockstar Viena و تعطیل شدن این استودیو، این شرکت راکاستار لندن را تاسیس کرد و بازیهایی نظیر Midnight Club: Los Angles را توسعه داد و توانست در ماه ژوئن ۲۰۰۸ جایزه بهترین توسعه دهنده را در بین توسعه دهندگان اروپایی کسب کند.
راک استار نیو انگلند: قدیمیها آن را با نام Mad Doc Software میشناسند که در تاریخ ۱۹۹۹ توسط دکتر دیویس تاسیس شد و در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۰۸ این استودیو به راکاستار نیو انگلند تغییر نام پیدا کرد. محل کنونی آن در آندوور واقع در ایالت ماساچوست آمریکا است و بازی Bully را برای دو پلتفرم ایکسباکس ۳۶۰ و رایانههای شخصی توسعه داده است. میتوان این استودیو را از زمان تاسیس تا به حال استودیویی وفادار به پلتفرم پیسی دانست زیراهمه بازیهای عرضه شده از سال ۲۰۰۱ تا الان از رایانههای شخصی پشتیبانی کردهاند و اکثر آنها انحصاری بوده اند.
بازیهای Mad Doc Software عبارتند از
بازی Star Trek : Armanda II در سال ۲۰۰۱ بر روی مایکروسافت ویندوز
بازی Empire Earth: The Art of Conquest در سال ۲۰۰۲ بر روی پیسی
بازی Empire Earth II در سال ۲۰۰۵ بر روی پیسی
بازی Empire Earth II : The Art of Supremacy در سال ۲۰۰۶ بر روی پیسی
بازی Star Trek: Legacy در سال ۲۰۰۶ بر روی رایانههای شخصی و ایکسباکس ۳۶۰
بازی Empire Earth III در سال ۲۰۰۷ بر روی پیسی
بازی Bully در سال ۲۰۰۸ بر روی ایکسباکس ۳۶۰ با همکاری دو استودو راک استار ونکوور و راک استار نورث
بازیهای این استودیو با نام راک استار نیو انگلند که در ساخت آنها با سایر استودیوها همکاری داشته است
بازی Bully: Scholarship Edition با همکاری راک استار نورث در سال ۲۰۰۸ برای رایانههای شخصی
بازی A Noire با همکاری استودیو تیم باندای در سال ۲۰۱۱ برای رایانههای شخصی، ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳
بازی Max Payne 3 با همکاری راک استار ونکوور در سال ۲۰۱۲ برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰
بازی GTA V با همکاری راک استار نورث در سال ۲۰۱۳ برای ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳